Marketing b2b

Czym jest marketing B2B?

Marketing B2B (ang. business to business) to metoda reklamy skierowana do precyzyjnie ustalonej zwykle małej grupy klientów z segmentu biznesowego. Mechanizm sprzedaży w B2B jest dłuższy oraz bardziej złożony aniżeli w B2C (ang. business to customer). Wymaga edukacji klienta od czasu zaistnienia potrzeby do czasu zakupu oraz wielokrotnie dalej w etapie posprzedażowym. W znacznej mierze opiera się na relacjach interpersonalnych oraz zaufaniu do firmy (spółki, osobistej). Marketing Business-to-business (albo Marketing B2B) to typ przedsięwzięć marketingowych skierowany do osób kierowniczych w spółkach. Wykorzystywany przez spółki, jakie oferują własne artykuły oraz usługi innym instytucjom. W oddzieleniu od marketingu skierowanego do klientów (B2C), za decyzję zakupową zwykle odpowiada parę osób. I to właśnie ilość osób odpowiedzialnych za zakup i podejmowanie przez nich decyzji w imieniu całej organizacji, wyróżnia marketing B2B od B2C.

Przykłady B2B

Pojazd to najwyraźniejszy przykład pokazujący, czym jest B2B. Opony, akumulatory, szyby oraz pozostałe części samochodowe – niejednokrotnie są wykonywane przez specjalne spółki oraz kupowane przez konkretnego wytwórcę. Gotowy artykuł, więc samochód jest tak właściwie wypadkową współpracy wielu spółek. Kolejny przypadek z dnia codziennego to wszelkiego typu spółki telekomunikacyjne, jakie oferują inne oferty dla klientów indywidualnych (B2C), oznaczając np. szansę bezpośredniego kontaktu z rodziną oraz znajomymi i inne dla spółek (B2B), oznaczając np. wymierne zalety handlowe rodzaju jeden abonament – parę telefonów.

Marketing B2B a marketing B2C – jakie są różnice?

Pomimo tego, iż zarówno w B2B, jak i B2C oferujesz artykuł danej osobie, jest rozbieżność pomiędzy oddziaływaniami w obu sektorach. Gdy reklamujesz artykuł albo usługę dla spółek, bierzesz pod uwagę to, iż konkretna spółka chce poprawić pewien mechanizm, i równocześnie wygospodarować czas oraz pieniądze. Więc także argumenty w komunikacji marketingowej dla B2B, częściej opierają się bardziej na logice, aniżeli na emocjach, jak to jest w B2C. Dodatkowo mechanizm zdobycia klienta w B2B jest dłuższy, gdyż od zdobycia kontaktu (leada), mija dużo czasu, nim uda Ci się go zmodyfikować w klienta. Wynika to niejednokrotnie z tego, iż transakcja pomiędzy instytucjami wymaga więcej uwagi oraz angażuje wiele osób. Technologie marketingu B2B opierają się na tych samych zasadach, co marketing skierowany do klientów, lecz są wykonywane w odmienny sposób. Klienci wybierają artykuły, bazując nie tylko na cenie, lecz także na ich popularności, statusie oraz pozostałych przesłankach psychicznych. Natomiast klient w B2B podejmują decyzje przede wszystkim, biorąc pod uwagę cenę oraz ewentualne dochody.

Reasumując, marketing B2B nie jest taki straszny jak się może wydawać. Jeśli ktoś wcześniej pracował w B2C to podstawową kwestią jaka rzuci mu się pewnie w oczy będzie niższa ilość odwiedzin strony. W segmencie B2B niezwykle trudno jest uzyskać zbliżone efekty co w wypadku marketingu do typowych klientów. Jest to dość zrozumiałe, tych drugich jest zdecydowanie więcej.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here