Marketing bezpośredni

Czym jest marketing bezpośredni? Co przychodzi ci wpierw na myśl, kiedy słyszysz: marketing bezpośredni? Większości ludzi kojarzy się on z uporczywymi domokrążcami, zakłócającymi mir domowy w najmniej właściwych chwilach. To niezbyt dobre powiązanie, gdyż sprzedaż face-to-face jest wyłącznie niewielką cząstką owej strategii. A wszystko rozpoczęło się pod koniec dziewiętnastego stulecia, gdy to amerykańska korporacja Sears opublikowała pierwszy katalog wysyłkowy. Oferta była skierowana zwłaszcza do zamieszkujących odległe obszary rolne farmerów, sporadycznie przebywających w większych miastach, gdzie umieszczone były sklepy firmy. Tym sposobem Sears uruchomił kolejny, bezpośredni kanał dystrybucji – marketing bezpośredni. Nie czekał, aż klient pojawi się w punkcie handlowym lub przeczyta reklamę w prasie – sam wpierw zwrócił się do niego, zapewniając równocześnie opcję przekazania wiadomości zwrotnej, więc zamówienia. Od XIX wieku marketing bezpośredni przeszedł daleką przemianę. Jak już nadmieniono, wpierw był nowoczesnym kanałem wysyłki przewidzianym dla tych, jacy nie mieli możliwości odwiedzenia firmowego sklepu. Później zaczął być stosowany jak metoda reklamy – stosowano własne ekspozycje artykułów, i do klientów zaczęli bić telemarketerzy zachęcający do zakupu. Aż wreszcie pojawiła się myśl rozumienia marketingu bezpośredniego jako powszechnej idei działania przedsiębiorstwa.

Jakie są reakcje ludzi?

Odpowiedzi kontrahentów są niewątpliwie różnorodne (tak jak inni są ludzie), lecz w znacznej (górującej!) mierze zależą od stanu spersonalizowania przekazu. Im większa personalizacja, tymże na ogół lepsza odpowiedź nabywcy, jaki czuje się zauważony oraz doceniany (nie zajmujemy jego czasu oraz uwagi ofertami, jakie go nie przyciągają oraz nie dotyczą). Należy pamiętać, iż funkcja marketingu bezpośredniego nie sprowadza się tylko do oferowania – zawiera także informowanie kontrahentów i dostarczanie im tzw. wartości dodanych. Dobrze wykorzystywany marketing bezpośredni spotyka się z korzystnym odzewem klientów oraz pozwoli na kreowanie trwałych, wspartych na wierności oraz zaufaniu więzi klient – spółka.

Czy należałoby inwestować w tenże typ marketingu?

Direct marketing to nowa wersja marketingu idealnie zapisująca się w dzisiejszą rzeczywistość, w jakiej głównym dobrem jest czas. Tempo życia dzisiejszego człowieka jest niezwykle duże, a liczba różnych ciężarów oraz chęć wywiązania się z nich powodują, iż mamy coraz mniej czasu dla siebie oraz własnych bliskich. Wszelkie wyjścia, jakie pozwolą na „wygospodarowanie” tego czasu są zatem potrzebne oraz ochoczo stosowane. Nawiązując bezpośredni dialog z kontrahentem oraz oferując mu zindywidualizowaną ofertę artykułów lub usług – maksymalnie ułatwiamy oraz przyspieszamy mechanizm decyzyjny zmniejszając tym samym ilość czasu, jaki użytkownik musiałby przeznaczyć na przejrzenie wszystkich ofert oraz wybranie z nich tego, co rzeczywiście go interesuje. Prognozuje się, iż dzięki nowoczesnym metodom oraz prężnemu rozwojowi Internetu bezpośredni marketing internetowy będzie wzmacniał swoją pozycję.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *