Marketing społeczny to dokładnie opracowany mechanizm łączności. Długoterminowe podejście do modyfikacji zachowań ludzkich przy użyciu popularnych zasad oraz technologii marketingowych. Marketing społeczny to idea stosowana do stworzenia przedsięwzięć mających na celu przebudowę albo utrzymanie przyzwyczajenia ludzi na rzecz osoby oraz społeczeństwa jako sumy. Istniejące środowiska publiczne zajmują się wieloma ważnymi problemami, po to, żeby wpłynąć na wyjścia ważnych spraw znajdujących się w zakresie ich zainteresowań. Rozpoczynają akcje, aby także poruszyć lub zaangażować w swoje działania opinię społeczną. Fundamentem wszelkich przedsięwzięć konkretnej grupy stanowi jedna reguła: zmiana nastawienia ludzi, stanowiąca podstawą marketingu społecznego. Żeby każdy z wybranych celów skończył się powodzeniem, konkretna grupa społeczna czerpie z rozmaitych urządzeń oraz form, w tym kampanii wspartych na pisaniu listów (np. do prezydenta, instytucji rządowej), lobbingu lub reklamy w mediach. Udana inicjatywa to rezultat wytężonej pracy składającej się z wielu detali. Jednakże jak twierdzi hiszpańska arystokratka żywo angażująca się społecznie: „Im bardziej zwiększamy aktywny udział i współpracę z (…) ludźmi, tym lepiej im służymy … tym bardziej … zwiększamy własną wartość publiczną na rzecz całej społeczności”. Więc czym konkretnie jest marketing społeczny? Marketing społeczny „urodził się” jako dziedzina w roku 1970, kiedy Philip Kotler oraz Gerald Zaltman uzmysłowili sobie, iż te same reguły marketingu, jakie były stosowane do sprzedaży artykułów mogą być zastosowane do „sprzedaży” idei, postaw oraz zachowań. Marketing społeczny różni się od pozostałych gałęzi marketingu wyłącznie w nawiązaniu do celów marketingu oraz jego organizacji. Cel marketingu społecznego to wpływ na zachowania społeczne, jednakże nie z korzyścią dla reklamodawcy, ale z korzyścią dla grupy docelowej, i tym samym społeczeństwa generalnie. Technologia ta zaczęła być wszechstronnie wykorzystywana w wypadku zagranicznych programów leczniczych, i teraz wielokrotnie stosowana jest przy rozmaitych tematach, jak przemoc, narkomania, choroby cywilizacyjne, ochrona środowisk itd. Doskonałym wzorcem efektywnej kampanii społecznej może być pierwsza, dyskusyjna oraz mocna, kampania z 1997 roku „Powstrzymać przemoc domową”, znana pod nazwą Bo zupa była za słona (realizacja – Ogólnopolskie Pogotowie dla Ofiar Przemocy w Rodzinie „Niebieska linia”). Opinie na temat owej działalności były niezwykle zróżnicowane – przeciwnicy akcentowali nadmiernie krzykliwy komunikat oraz przeniesienie sformułowania z plakatu do języka potocznego w nie zawsze dobrym kontekście, poplecznicy cenili ją za konkretny przekaz oraz rozpoczęcie wielu organizacji na rzecz walki z przemocą w rodzinie. Jednemu zaprzeczyć nie można, kampania była charakterystyczna (wg CBOS w 1997 styczność z nią miało ponad 56% ankietowanych) i wywołała dyskusję na temat stosunków panujących w rodzinie. Co więcej, skierowała uwagę publiczną również na pozostałe metody agresji: seksualną, psychiczną, werbalną lub ekonomiczną, Marketing społeczny to działanie, dzięki któremu konkretna instytucja może stworzyć coś, co pomoże jednostce oraz społeczeństwu jako całości lepiej żyć. A to z pewnością niezwykle wartościowy obraz działalności każdej spółki.