Przewidzenie czegoś nieprzewidzianego? W marketingu jest to realne. Należy się wyłącznie dobrze do tego przygotować. Real-time marketing to natychmiastowe odpowiadanie na to, co obecnie dzieje się w świecie, tym prawdziwym oraz tymże nierealnym. W artykule podpowiadamy, jak twoja marka może wykorzystać ten rodzaj marketingu we własnych postępowaniach komunikacyjnych i podajemy przykłady dobrych praktyk w real-time marketingu.
Real time marketing – definicja
Rozpocznijmy od niewielkiej definicji tego, czym jest real-time marketing (RTM). Tenże typ postępowań marketingowych polega zwłaszcza na szybkiej odpowiedzi na ostatnie wydarzenia, jakie z rozmaitych przyczyn istotne są dla konkretnej grupy albo całkowitej społeczności i zdobywają dobry rozdźwięk w mediach.
Momentem, jaki zaprezentował możliwości Real-Time Marketingu był oczywiście ostatni Super Bowl – ostatni mecz ligi futbolu amerykańskiego. Wydarzenie to należy każdego roku do entuzjastycznie oglądanych programów telewizyjnych w Stanach Zjednoczonych oraz uważane jest przez wielu Amerykanów za nieoficjalne święto państwowe. Mecz rozegrany w lutym ostatniego roku przyciągnął przed monitory telewizorów ponad 108 milionów osób, i użytkownicy Twittera na bieżąco przedstawiali jego przebieg przesyłając 24,1 miliona tweetów. Ważny gwoli pokazania możliwości Real-Time Marketingu jest tylko jeden z tych tweetów. Mowa o wpisie zamieszczonym przez spółkę Oreo, jakiej marketingowcy popisali się dobrym refleksem w chwili, kiedy na stadionie nastąpiła ciemność wywołana awarią elektryczności. Opracowany przez nich tweet pojawił się w sieci zaraz po paru minutach oraz zawierał obrazek, jaki informował użytkowników, iż w ciemności wciąż można spożywać ciastka Oreo. Wprawdzie samo przesłanie reklamy nie należało z pewnością do najciekawszych, to w tym wyjątkowym kontekście funkcjonowanie Oreo zyskało uznanie pośród użytkowników ze względu na własną szybkość oraz trafność w odpowiedzi na szybką, nieoczekiwaną przez nikogo sytuację. W ciągu kilkunastu godzin wpis tenże był retweetowany ponad 15 tysięcy razy. Obrazek pojawił się także na Facebooku, gdzie w krótkim okresie „polubiło” go 19 tysięcy osób. Tweet wymyślony, skonstruowany oraz wrzucony do sieci w czasu paru minut spowodował, iż o spółce oraz jej produkcie mówiono przez wiele tygodni. Przypadek tenże doskonale odzwierciedla, jak duże szanse zapewnia łączność z użytkownikami w czasie teraźniejszym oraz jakie efekty może przynieść utrafienie w ich nastroje w konkretnym czasie. Przypadek akcji Oreo wskazuje na czym polega Real-Time Marketing.
Wdrożenie RTM w spółce – o czym należy pamiętać?
Fakt, iż jest to marketing w czasie teraźniejszym, nie zwalnia twojej firmy z tego, iż wszelkie działania w ramach RTM muszą mieć duży cel i poprawioną strategię. Żeby real-time marketing był dobrze opracowany, należałoby przygotować wcześniej kalendarz istotnych wydarzeń, w kontekście jakich będą tworzone oraz osadzane przekazy. Na koniec wszystkich przykazań prawidłowego stosowania tego typu działań komunikacyjnych należałoby ponowić te dwa najistotniejsze – działaj błyskawicznie, lecz z ostrożnością.