Marketing terytorialny

Czym jest marketing terytorialny?

Marketing miejsc (odmiennie marketing terytorialny) skupia się na budowaniu dobrego wizerunku gminy, miasta, województwa, regionu lub chociażby całego państwa. aby lepiej poznać określenie marketingu miejsc, przedstawmy przypadek województwa śląskiego, zmagającego się z wizerunkiem rejonu nieczystego, zadymionego oraz bezbarwnego dla mieszkańców. Kłopotem są także upadające kopalnie, poprzez jakie klimat inwestycyjny stał się mizerny. W ramach przedsięwzięć promocyjnych wymyślono hasło “Pozytywna energia”, jakie przyczyniło się do stworzenia wartościowszych skojarzeń ze Górnym Śląskiem. Miasta zacieśniły współpracę w ramach programu Metropolia Silesia, dzięki czemu uzyskano rezultat synergii oraz poprawiono infrastrukturę dojazdową między nimi. Katowice mocno pragnie zedrzeć z wizerunkiem miasta brzydkiego oraz nieprzyjemnego, więc stawiają na zieleń publiczną, co można zobaczyć w trochę życzeniowym haśle “Katowice – miasto ogrodów”. Marketing miejsc to, jak widać, nie wyłącznie banery, hasła lub inne logotypy – to również konkretne przedsięwzięcia. Nie ma nic gorszego aniżeli chwalenie się czymś, czego w prawdzie nie ma! Kluczem jest odnalezienie pewnego “towaru”, wartości, na jakiej można wesprzeć całą procedurę. Może to być np. niepowtarzalna aura miasta (Kraków się kłania), zabytek (“Toruń – gotyk na dotyk”) lub popularna postać związana z miejscem. Gdy brakuje czegoś niezwykłego, można znaleźć coś wcześniej niedocenianego – oraz “wypromować” to. Dobrym przypadkiem jest tutaj pewna potrawa lokalna (dla marketingu miejsc rzecz niezbędna!), znana lokalnym, lecz mało charakterystyczna na zewnątrz. Jako przykład należałoby tutaj podać szczecińskie smażone paszteciki, powszechny pośród mieszkańców fastfood, jaki zasługuje na krajowy (i nie tylko!) rozgłos. Podstawowym etapem do celu było zapisanie oryginalnej formuły w ministerstwie, zobaczymy, lub władzom Szczecina uda się stworzyć coś więcej.

Marketing miejsc – perspektywa do wewnątrz

Osoby odpowiedzialne za budowanie koncepcji marketingu terytorialnego nie mogą zapomnieć o tym, iż działania w tym obszarze kieruje się nie tylko na zewnątrz, do ewentualnych przedsiębiorców oraz opinii społecznej, lecz również do wewnątrz. Celami działania winni być przede wszystkim mieszkańcy konkretnego miasta, gminy lub województwa. To niezwykle istotne, aby dobry, dobrze wykształcony wizerunek pokazać otoczeniu wewnętrznemu. Marketing szeptany to potęga – przy tworzeniu różnych wyborów opinie znajomych oraz rodziny są decydujące. Chociażby najpiękniejszy oraz niezwykle oryginalny marketing miejsc skierowany tylko na zewnątrz spali na panewce, gdy w prywatnych rozmowach mieszkańcy będą narzekać na swoją niewielką ojczyznę, pokazywać jej braki oraz odradzać przeprowadzkę. Jak już wcześniej nadmieniono, marketing terytorialny musi uwzględniać nie tylko kampanie promocyjne, nagłaśniające stosowne sprawy, lecz również konkretne działania władz lokalnych. Nie wolno przecież przekonać mieszkańców, iż mają świetny transport publiczny, jeśli w prawdzie tak nie jest!

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here