Sprzedaż bezpośrednia wielu ludziom kojarzy się z akwizycją. Pukanie do drzwi oraz sprzedawanie mieszkańcom różnych sprzętów lub wymysłów nie jest w obecnych czasach zawodem cieszącym się pozytywną opinią. Powodów jest co najmniej parę. Najistotniejszy z nich to brak przekonania – zarówno do owej metody sprzedaży, jak i samego sprzedawcy, jaki często okazuje się zwykłym oszustem. Wyjściem może wykazać się marketing wielopoziomowy.
Marketing bezpośredni traci na znaczeniu?
Inna sprawa to zaskoczenie. Z zasady domokrążcy działają szybko, próbując zachęcić do sprzedaży sprzedawanego towaru osoby, jakie wcale ich nie potrzebują. Brak danych o firmie oraz towarze powoduje, iż zawód tenże wymaga nie tylko wytrwałości, ale także pomysłowości i zdolności poprawnej ekspozycji produktu/usługi w taki sposób, żeby w przeciągu paru minut zachęcić do siebie ewentualnego nabywcę. Duży wpływ na mniejszą aniżeli jeszcze kilka lat temu popularność mają nowe przewody transakcji. Z każdym miesiącem wzrasta popularność zakupów poprzez sieć. Wiedzą o tym także konsumenci, jacy mogą w zaciszu kupić niektóre produkty/usługi, jak również marketingowcy. Marketing internetowy ma teraz duże znaczenie oraz w następnych latach jego przewaga nad marketingiem bezpośrednim będzie coraz bardziej widoczna.
Marketing wielopoziomowy – definicja
Marketing wielopoziomowy więc Multi Level Marketing (MLM) to sprofilowana metoda dystrybucji produktów oraz usług, polegająca na bezpośrednim trafieniu do odbiorcy oraz sprzedaży artykułów. Ważnym elementem MLM jest fakt, iż omija standardowe metody dystrybucji w formie hurtowni, magazynów lub akwizytorów. Towar/usługa dostarczana jest bezpośrednio przez wytwórców oraz ich przedstawicieli. Co więcej, marketing wielopoziomowy zupełnie opuszcza popularne metody reklamy (prasa, radio, telewizja, internet), koncentrując się na osobistych zamówieniach kontrahentów – funkcjonuje w oparciu na marketingu wirusowym. Dużą korzyścią MLM jest siła rozwoju spowodowana brakiem pośredników, i co za tym idzie, niższych wydatków połączonych z reklamą oraz promocją. Przedstawiciele handlowi prezentujący spółkę mają dzięki temu większą zachętę do działania oraz równocześnie większe obroty, jakimi nie muszą się dzielić z pośrednikami.
Marketing wielopoziomowy – sposób funkcjonowania
Marketing wielopoziomowy rozwija się dzięki poleceniom usatysfakcjonowanych kontrahentów. Więc kolejni zainteresowani mają większe zaufanie do sprzedawanych dóbr. Rozwój MLM następuje przede wszystkim dlatego, iż umożliwia usatysfakcjonowanym użytkownikom otrzymać nagrodę prowizyjną od sprzedanych towarów/usług. W praktyce działa to tak, iż spółka prowadzi bazę aktywnych kontrahentów. Im więcej artykułów kupi wybrana osoba, tym większe otrzymuje upusty na nowe produkty. Należy zaznaczyć, iż nie istnieją w tym wypadku ograniczenia co do maksymalnej prowizji, dzięki czemu tak wielu usatysfakcjonowanych kontrahentów decyduje się na promowanie firmy znajomym. W ten sposób tworzy się sieć kontrahentów, jacy z czasem stają się aktywnymi reprezentantami spółki.